Eerste weekje - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Anne - WaarBenJij.nu Eerste weekje - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Anne - WaarBenJij.nu

Eerste weekje

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 Februari 2015 | Swaziland, Ezulwini

Lieve allemaal,

Wauw het is inmiddels al een week geleden dat ik aankwam in het prachtige kingdom of Swaziland (om de gidsen maar even te citeren). Zondagmiddag stapte ik in het vliegtuig na uitgebreid afscheid te hebben genomen van clubgenootjes, huisgenootjes en mijn familie.

De vlucht was onwijs comfortabel: de stoelen naast me waren leeg (lekker veel ruimte dus) en ik ben dwars door de zware turbulentie heen geslapen. Enige minpunt was dat voor mijn gevoel om 3.40 het onbijt werd geserveerd (London tijd, aangezien ik daar een overstop had), maar in werkelijkheid was het 5.40. Anyway English breakfast op dat tijdstip ging me niet heel goed af, dus heb het gehouden op een kopje thee.

Samen met Lianne, een andere vrijwilligster uit Nederland die dezelfde vlucht had als ik, gingen we in Johannesburg op zoek naar onze baggage. Wonder boven wonder, niks aan de hand en ook de douane check geen easy. Minder easy was het vinden van de person die ons op zou pikken, maar ook dat is gelukt uiteindelijk. Op het vliegveld hadden we toen een paar uurtjes voor onszelf (iedereen kwam namelijk op verschillende tijdstippen aan) voor we met de auto richting Swaziland zouden gaan. Het scheelde niet veel of ik was binnen een paar uur mijn telefoon al kwijt, aangezien ik die op de wc had laten liggen... Voordeel: ik val redelijk op, dus een vrouw had mij gezien op de wc en vermoedde dat het mijn telefoon was en ik kon hem ophalen bij een pharmacy.

Met zijn 4en gingen we uiteindelijk richting Swaziland, een ander meisje zou rechtstreeks daarheen komen. Het duurde even voordat ik me beseft had dat de groep dus maar uit 5 personen zou bestaan. Het zijn allemaal meisjes, 1 uit Belgie, 1 uit Duitsland, 1 uit Zwitserland en Lianne en ik. Bovendien ben ik de enige die het 12-weekse programma heeft geboekt, dus ik ga gezellig in mijn eentje en mijn gids (die trouwens echt knettergek is) in 12 dagen van Swaziland naar Kaapstad reizen.

Maandag eind van de middag kwamen we aan in Swaziland. We verblijven hier in een backpackerslodge en het is echt paradijs. Voelt een beetje als een tropisch regenwoud en s avonds lopen er aapjes door de tuin. Avocado's kunnen we hier uit de bomen halen (ze zijn alleen nog niet rijp.. bummer) net als citroenen. Lichtelijk teleurgesteld waren we wel over het weer: regen en onweer. Niet helemaal het beeld wat ik bij Afrika had als ik eerlijk ben.

Omdat we in een backpackers lodge zitten zijn er hier -of course- backpackers, maar ook andere vrijwilligers. Maandagavond gingen we vroeg naar bed, kapot van de reis. Dinsdagochtend startte we met een introductie over het vrijwilligerswerk en onze tour naar het Krugerpark jeeeeh. 's Middags gingen we naar een village hier in de buurt Lobamba. Eerst naar een museum gegaan en veel geleerd en gezien over de cultuur in Swaziland (mannen met 13 vrouwen enzo ;-)) en daarna gingen we echt lopen door een dorpje. Overal liepen kleine kindjes (zonder ouders) naar huis vanuit school, ze lopen dan gerust langs wegen waar auto's 100km per uur rijden, maar dat is hier blijkbaar heel gewoon. Dus uiteraard deden wij dat ook. Binnen de kortste keren hingen er allemaal kleine kindjes aan ons, die je niet meer loslaten en gerust een heel stuk met je meelopen en niemand die zich daar druk om maakt. Alle kindjes kunnen trouwen ook zeggen: Hi, how are you?
Deze eerste echte ervaring was best heftig, heel veel jonge meisjes met kinderen op hun arm, ontzettend kleine huisjes, kinderen die maar 1 of soms niet 1 schoen dragen, en toch is iedereen die je tegenkomt onwijs vriendelijk en begroeten je ze altijd vrolijk. Dit dorpje heeft zijn eigen bierbrouwerij en dat moesten we uiteraard proeven. Het is werkelijk waar niet te drinken en je wordt er heel snel heel drunken van. Geen aanrader dus.. We zijn nog in een schooltje geweest en daarna gingen we traditioneel eten, oftewel zonder mes en vork, maar met je handen. Een hele uitdaging.

Toen we terug kwamen in de lodge was hier al een redelijke party aan de gang dus hier zijn we bij aangehaakt en meteen maar goed van start gegaan en in Happy Valley geeindigd in een casino. Ik ging daar samen met een Australier roulette spelen - niet helemaal mijn spel - ben constant zijn geld kwijt geraakt..

Het is hier trouwens belachelijk goedkoop, 1000 Zuid Afrikaanse Rand staat ongeveer gelijk aan 89 euro. En een koffie op Johannesburg vliegveld kostte 24 rand, heel cheap dus.

Maargoed, dinsdagavond al de eerste chick kogellam naar huis gebracht, ze was Noors dus dat zegt misschien genoeg. Maar de volgende dag zouden we om 9 uur s ochtends richting Krugerpark vertrekken (incl. het brakende Noorse meisje).

Met een groep van 10 + 2 gidsen dus 12 in totaal gingen we die kant op. Je moet hier elke keer over de grens heen wat ook best een avontuur is, stempeltje hier, stempeltje daar een hoop geblabla en je mag weer verder. In Swaziland spreekt men trouwens siSwati en het is onverstaanbaar.

In Kruger sliepen we in tentjes, tweepersoons wel te verstaan, en zoals de meesten wel weten: dit was nieuw voor mij. Gelukkig had ik een tentje voor mezelf, oneven aantal woehoe. Het was er bloedheet de dag dat we arriveerden was het 38+, dus zodra we geinstalleerd waren zijn we het zwembad ingedoken. Oh btw, het slapen in een tent was gewoon binnen omheining dus de leeuwen stonden niet naast me. De hitte van overdag had wel een gevolg voor s nachts. Knetterharde onweer, voor het eerst in m'n leven echt bang geweest, nog nooit zoiets gehoord en dan ook nog is voor het eerst in een tent. Geen success. Die angst was trouwens terecht, want de bliksem was ingeslagen in een elektriciteitspaal 7 meter bij mijn tent vandaan. De volgende dagen bestonden vooral uit gamedrives, heel veel hitte, dieren spotten, zwemmen en biertjes drinken. Helaas de Big 5 en de Super 7 niet gezien, alle katachtigen hielden zich door de bizarre hitte goed verborgen. Desondanks was het prachtig en heb ik echt genoten van alles.

Een van de gidsen in Krugerpark is ook mijnn prive gids voor de tocht naar Kaapstad. Hij heet Wawa en hij is crazy, dus ben heel benieuwd hoe dat gaat worden.

We zijn gisteravond (zondag 8 feb) teruggekomen uit Kruger en vandaag hadden we de eerste dag vrijwilligerswerk. Samen met Karen en Lianne zit ik de komende twee weken op een social project op 1 van de locaties. Wij zitten in Ezulwini, wat staat voor heaven. Het is een redelijk grote groep kindjes met leeftijden varierend van 3 tot 6. Alle kindjes zijn vulnerable or orphanaged children, oftewel ze zijn hun ouders al kwijt of hun ouders zijn door omstandigheden niet in staat om schoolgeld e.d. voor hun kinderen te betalen.

Vanochtend dus de eerste dag en het was heel intens. We warden door de lerares voorgesteld. Haar naam is Gugu en ze is een schat. Bij binnenkomst kregen we alledrie een dikke knuffel zo blij is ze met onze hulp. We gingen met de kinderen het eerste gedeelte van het alphabet oefenen: de letters A tm F oefenen. Taal is een behoorlijke barrier zij spreken nauwelijks Engels en wij geen siSwati, maar door gewoon maar te doen bereik je al een hoop. De kinderen krijgen ontbijt en lunch op de school, sommige ouders zijn zo arm dat ze dat al niet eens kunnen betalen voor hun kinderen.
De middag bestond uit spel buiten, het was heel leuk, maar heel intens. Wij zijn heel interessant voor de kinderen en dan met namen ons haar. Mijn haar is geaaid, ze hebben er aangevoeld en toen weer geaaid. Hun haar is allemaal donker en soort van pluizige krullen, dus blond en steil is compleet nieuw voor hun.

In de middag zijn we vrij, want de kinderen gaan na de lunch naar huis. Dus kom net van het zwembad vandaan waar ik de hele middag heb gelegen. En word nu geroepen voor het eten, dus ik ga afronden.

Morgen staat er weer een soortgelijke dag op het programma, gaan verder met het alfabet en daar moet ik nog het een en ander voor voorbereiden.

Heel veel liefs uit een zoning en bloedheet Swaziland

• 09 Februari 2015 - 18:22

Bar:

Ahhh an wat fijn om te lezen en wat leuk! Enjoy!!

• 09 Februari 2015 - 20:54

Das:

Hahaha Ah tak, jij in een tent en ook nog onweer, heerlijk moment!
    En ps goed dat je daar ook je benodigde bier vitamientjes binnen krijgt, proud of you!

Super doei en tot je volgende blog! X

• 09 Februari 2015 - 20:55

Fiel:

Ahh an, wat leuk om te lezen!! Geniet. X

• 10 Februari 2015 - 14:42

Lodewijk:

He Anne , mooi verhaal! Veel plezier daar. Ben benieuwd naar je volgende verhalen. Have fun

Mvgr

Lodewijk

• 10 Februari 2015 - 14:53

Gerrit:

Anne,
    Hardstikke goed. Heb genoten van jouw tent ervaring

• 12 Februari 2015 - 16:33

Sjanet:

hoi Anne,

Lianne heeft me dit doorgestuurd om te lezen want dan wist ik direct wat zij daar ook deed. Super leuk om te lezen en wat een ervaringen hebben jullie al beleefd. Lekker genieten daar met elkaar ! Hartelijke groet van de moeder van Lianne.